تبلیغات
.: جامعه شناسان .::. Sociologists :. - نوروز ...
.: جامعه شناسان .::. Sociologists :.

وبلاگ رسمی دانشجویان جامعه شناسی دانشگاه شهید بهشتی ، ورودی 1387 ، 1388 و 1389

جشن نوروز جمشیدی، روز اورمزد، روز نخست فروردین ماه، آغاز بهار در روی زمین بر پایه‌ی سنجده‌ترین (دقیق‌ترین) اندازه‌گیری اخترشناسی و گاهشماری در جهان است. جشن نوروز بزرگترین و باشكوه‌ترین جشن كهن در همه‌ی شهرپ‌های (ساتراپ‌های، ایالات) ایران بزرگ است.

جشن نوروز را بسیاری از بزرگان گیتی باشكوه‌ترین جشن جهان نامیده‌اند و بزرگترین جشن مردمی ایرانیان است كه از روزگار بسیار دور برای ما به یادگار مانده است. ریشه‌ی میتختی (اسطوره‌ای) آن را به جمشید شاه پیشدادی پیوند می‌دهند، همچنانكه این جشن تا به امروز به نام جشن نوروز جمشیدی آوازه‌مند است. جشن نوروز از نخستین روز بهار همراه با شكوفه درختان و سرسبزی نهاد (طبیعت) همراه با شادی آغاز می‌شود. 

‌ جشن نوروز پر از فرزانش كهن ایرانی‌ است و هنوز جای بسیار برای پژوهش دارد و هر چه گفته شود كم است. اگر به گذشته باز گردیم و آیین‌های فراموش شده‌ای همچون بابانوروز (عمو نوروز)، خواجه پیروز (حاجی فیروز)، پنجه یا بهیزك و... را نیز با آن بیفزاییم، خواهیم دید كه جشن نوروز بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است كه امروز است. 

هفت سین: 

یكی دیگر از آیین و پیك نوروزی سفره‌ هفت سین است كه شمار آن از هفت امشاسپندان آیین زرتشت سرچشمه می‌گیرد.

برخی می‌گویند كه هفت سین در آغاز هفت شین بوده و شراب هم بر سر سفره هفت سین می‌گذاشتند، كه بسیار نادرست است چون شراب واژه‌ای تازی است. برخی هم می‌گویند هفت چین بوده و ریشه‌ی آن را از چیدن هفت باردان (ظرف) چینی بر خوان نوروز می‌دانند كه باز نادرست است چون نوروز و هفت سین بسیار پیش از آمدن چینی به ایران برگزار می‌شد. 

دكتر بهرام فره وشی در جهان فروری، ریشه واژه هفت سین را از چیدن "هفت سینی" بر خوان نوروزی می‌داند كه به آن هفت سینی می ‌گفتند، كه هفت خوراكی را در سینی می‌گذاشتند! با  گذشت زمان و افتادن "ی" پایانی آن به گونه هفت سین در آمد. به گفته دكتر بهرام فره وشی هنوز هم در برخی از روستاهای ایران این سفره را، سفره‌ هفت سینی می‌ گویند.

درباره چیدن هفت سین نوشتار زیر را از دكتر ناصر انقطاع بخوانید:

 

  در اینجا یاد‌آوری می‌شود كه:

سماق معرب سماك پارسی است

سنبل به پارسی خوشه می‌شود

سكه به پارسی تَنكه یا سِتر یا سیكو می‌شود. كه به دیدگاه من سكه معرب همان سیكو پارسی است. ولی بر پایه‌ی گفته دكتر ناصر انقطاع تنها سین آغازین آن شوند (دلیل) هفت سین بودن آن نمی‌شود. 

نشان سالگشت (تحویل سال): 

بر سفره هفت سین تخم‌ مرغ را روی آینه می گذارند یا برگ سبز و نارنج را در كاسه آب می اندازند و گویند هنگام سالگشت تخم مرغ یا برگ سبز و نارنج تكان خواهند خورد.  

زرتشتیان و یا ایرانیان کهن د‌ر نخستین بامداد نوروز در كنار چهارچوب پایین در ورودی خانه اندكی آویشن میریزند كه نشان برپایی جشن در آن خانه است.

زرتشتیان در نخستین روز سال نو به نیایشگاه مكان زندگی خود می روند تا سال نو را با همبستگی با یكدیگر و نیایش به درگاه اهورامزدا آغاز نمایند و سپس مانند هر ایرانی دیگر به دیدار بزرگان، خویشاوندان و آشنایان میروند. 

فردوسی درباره‌ی جشن نوروز چنین می‌گوید: 

به جمشید بر، گوهر افشاندند      مر آن روز را روز نو خواندند

سر سال نو هرمز و فروردین     بر آسوده از رنج، تن دل، زكین

بزرگان به شادی بیاراستند        می و جام و رامشگران خواستند

چنین روز فرخ از آن روزگار     بمانده از آن خسروان یادگار

marshal-modern


نوشته شده در 1388/12/29 ساعت 09:00 توسط احسان طاهریان نظرات |



قالب جدید وبلاگ پیچك دات نت